Romet 750
Romet 750 - motorower produkowany od 1974 roku przez Zakłady Romet w Bydgoszczy. Bezpośredni następca motorowerów z serii Pegaz, od których różnił się jedynie zmianami wprowadzonymi w silniku typu 017 produkowanym przez Zakłady Metalowe w Nowej Dębie. Względem poprzednika, silnika 010 zmieniono w nim układ żeber na cylindrze i głowicy dla poprawienia obiegu powietrza, zrezygnowano z automatycznego sprzęgła wprowadzając dwubiegową skrzynię biegów oraz klasyczne sprzęgło dwutarczowe pochodzące z motoroweru Romet Komar. Jedynie tarcze cierne z wkładkami korkowymi zastąpiono w nim pełnymi tarczami wykonanymi z masy ciernej. Zmiana biegów jest wykonywana lewą rękojeścią na kierownicy odpowiednią manetką , również wziętą z Komara. Z silnika zniknęły rowerowe pedały zastąpione rozrusznikiem nożnym typowo "motocyklowym". Wobec zmienionego sprzęgła i sposobu uruchamiania silnika zrezygnowano także z zaworu dekompresatora w głowicy. Dane techniczne: Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem Typ silnika: 017 Srednica cylindra: 38mm Skok tłoka: 44mm Pojemnosć skokowa: 49,8 ccm Stopień sprężania: 8,0 Moc nominalna: 1,7 KM Obroty mocy nominalnej: 4800 obr./min. Przeniesienie napędu: kołami zębatymi Liczba biegów: 2 Ilosc oleju w skrzyni biegów: 0,5 l Sprzęgło: dwutarczowe, mokre Odbiór napędu: łańcuch rolkowy 1/2x4,8x100 ogniw, liczba zębów koła zdawczego 12 Instalacja elektryczna: napięcie 6V,moc 20W Instalacja zapłonowa: iskrownik-pradnica Masa silnika bez oleju: 10,5 kg Gaznik: GM 12F Paliwo: etylina 78 ( W teraźniejszych czasach PB 95), mieszana z olejem Lux 10, Lux DW lub Mixol S w stosunku 25:1 Pojemnosć zbiornika: 4l ( w tym 0,5l rezerwy)
Zdjęcia
|